عزت نفس و راه تقویت آن

“عزت نفس” خود را چگونه تقویت کنیم؟

براستی تا چه اندازه، نقش باورها را در زندگی خود قبول داریم؟

همیشه در نقل قول های بزرگترها، از رسانه های اجتماعی مثل تلویزیون، در متن کتابها، در دیالوگ هنرمندان سینمایی، در لابلای حرف‌های اطرافیان این عبارت و جمله را شنیده‌ایم که:

اگر به خودمان ایمان داشته باشیم از عهده هر کاری بر خواهیم آمد.

باور به خودمان، به توانایی‌های‌مان باعث می‌شود که بتوانیم به بهترین نحو کارهای روزمره‌مان را به سرانجام برسانیم.

این یک جمله کلیدی و تأکیدی موفقیت‌آمیز است که باید مدام و در هر لحظه به خود یادآوری نماییم:

خودمان را باور داشته باشیم.

برای اینکه بتوانیم عزت نفس”خود را تقویت کنیم، می‌بایست:  

خود را دوست داشته باشیم،

برای خود ارزش قائل باشیم،

به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشیم،

خود را دست کم نگیریم.

ویژگی‌های افرادی که عزت نفس پایین دارند:

افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند معمولا ویژگی‌های فوق‌الذکر را ندارند،

مدام از اشتباهی که انجام داده‌اند، ناراحت هستند و خود را سرزنش می‌کنند،

عذاب وجدان می‌گیرند و خود را نمی‌بخشند،

در بین افراد از ابراز وجود و بیان عقاید خود ضعف دارند و خود را در مقابل دیگران ضعیف‌تر و ناتوان‌تر تصور می کنند.

نکته:

علت اینکه برخی از افراد براحتی نمی توانند سخنرانی نمایند یا در جمع صحبت کنند همین مسئله یعنی عزت نفس پایین است.

با علم به این آگاهی که همه انسان‌ها ارزشمند هستند و هر کسی به تناسب توانایی‌های خود در یک زمینه‌ای توانا است و مهارت دارد، می‌تواند نگرش ما را نسبت به خودمان تغییر دهد.

راه حل مناسب برای تقویت عزت نفس:

برای اینکه از عزت نفس بالایی برخوردار باشیم، باید نگرش صادقانه به خودمان داشته باشیم.

پذیرش خود را بالا ببریم، بدانیم که هیچ کس کامل نیست و برای بهبود و رشد همه، نیازمند تلاش و کوشش و کسب مهارت هستیم.

اگر احساس می کنیم در یک کاری ضعیف هستیم و براحتی ممکن است از عهده‌اش برنیاییم، بدنبال مهارت آموزی باشیم، در دوره‌های آموزشی تخصصی شرکت نماییم،

بر احساسات خود آگاه باشیم،

خودمان را همان‌جوری که هستیم قبول داشته باشیم،

با خود مهربان باشیم و سعی کنیم باورهای غلط و کهنه را که مدام به ما دیکته شده است که “نمی‌توانیم” یا “ضعیف هستیم” را دور بریزیم و تلاش کنیم تا باورهای قوی و جدید را جایگزین نماییم.

لازمه این کار تمرین است. صبور باشیم و مطابق دستورالعمل زیر تمرین کنیم.

بخاطر همه کارهایی که انجام داده‌ایم از گذشته تاکنون، از خود تشکر کنیم و  سپاسگزار باشیم،

یاد بگیریم به موقع “نه” بگوییم. نیازی نیست همه از ما راضی باشند.

هنگامی که با درخواست کسی مواجهه می‌شویم به خود فرصت فکر کردن بدهیم فورا جواب مثبت یا منفی ندهیم. با خود فکر کنیم اگر از عهده انجام آن کار بر می‌آییم و رضایت به انجام آن کار داریم پاسخ مثبت دهیم در غیر اینصورت براحتی بگوییم که فعلا امکان انجامش را ندارم، یا شاید بعدا بتوانم اقدامی کنم ولی قول نمی‌دهم و …

مقصود این است که خود را تحت فشار قرار ندهید و رودربایستی نکنید. خیلی مؤدبانه پاسخ نه را بگویید.

هر شب پنج خصوصیت مثبت خود را یادآوری کنید. خصوصیات و یا کارهایی که از زمان کودکی تاکنون یاد گرفته‌اید و یا مهارت خوبی که انجام داده‌اید، کارهای خیرخواهانه یا آموزشی که به دیگران داده‌اید، همه را بنویسید و به عبارتی نشخوار ذهنی مثبت داشته باشید.

حسن‌جویی از خود و دیدن زیبایی‌های خود و متعاقبا کارهای خوب دیگران را به زبان بیاورید و به آنها گوشزد نمایید تا حس خوبی هم در خودتان و هم در دیگران ایجاد نمایید.

سعی کنید همیشه مرتب و آراسته باشید. لباس مناسب با رنگ‌های شاد بپوشید. جلو آینه به خود نگاه کنید و از زیبایی و رنگ مو و آرایش خود لذت ببرید.

بخشنده و صبور باشید. این کار قدرت شما را زیاد می‌کند.

بدانید که گذشته ، درگذشته است و سعی کنید گذشتگان خود مثل پدر و مادر که احیانا از آنها ممکن است کدورتی به دل داشته باشید را ببخشید و بدانید که آنها هم قربانی نادانی و ناآگاهی خود شده بودند پس با بخشش آنها قدرت انسان بودن خود را افزایش دهید.

بخاطر کارهای کوچکی که انجام می‌دهید قدردان باشید و خود را با یک شاخه گل یا دعوت به یک فنجان قهوه تحویل بگیرید.

همانطور که می‌دانید همه انسان‌ها برای موفق شدن و رسیدن به اهداف خود در زندگی نیاز به دو بال دارند که یکی از آن بال‌ها عزت نفس” است.

پس تلاش کنیم که عزت نفس خود را تقویت نماییم تا بتوانیم براحتی به آرزوهای خود جامه عمل بپوشانیم.

 

به اشتراک بگذارید
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
پست های مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.