شناخت عادت ها و اصلاح آنها

همه ما ممکن است یک یا چند عادت مضر و بد داشته باشیم که به وجود آن‌ها واقف هستیم و با آگاهی می‌خواهیم درصدد رفع آنها برآییم.

بعنوان مثال، عادات بدی همچون عدم انتقادپذیری، پرخاشگری، حسادت، گوشه‌گیری و منزوی بودن، خجالتی و کم رو بودن، عدم افشای خود و عدم توانایی در نه گفتن، اعتیاد به سیگار یا الکل و هزاران عادت بد دیگر که با آن دست به گریبان هستیم و می‌خواهیم از شر آنها رهایی یابیم و خواهان ایجاد تغییر مثبت هستیم اما بعضا نمی‌دانیم از کجا و چه جوری شروع کنیم؟

دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است، چنانچه چندبار سعی کردیم و نتوانستیم عادت بد خود را تغییر دهیم، دلسرد و ناامید نشویم و خود را سرزنش نکنیم ، حتما راه حل درست را نیافته‌ایم.

مثلا من قبلا بسیار خجالتی بودم و در مقابل هر گونه درخواست، مخالفت یا تحمیلی دچار استرس و برافروختگی چهره می‌شدم و حتی گاهی مجبور بودم با صدای بلند و لرزان پاسخ دهم. ولی تلاش کردم تا این حالات و عادات بد و مضر که براستی باعث سلب آرامشم می‌شدند را تغییر بدهم و با استدلال منطقی و بسیار متین و آرام جوابگو باشم.

همانطور که می‌دانیم صِرفِ تنها تصمیم جهت تغییر عادات بد و جایگزینی با عادات خوب نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید در این زمینه باید تلاش و تمرین مداوم داشت .

دقیقا همانند شخصی که می‌خواهد موسیقی یاد بگیرد اگر بطور مرتب و منظم و طبق اصول تمرین و تکرار ننماید نمی‌تواند موفق شود.

روح ما هم مثل جسم ما نیاز به سلامتی و سازندگی دارد باید افکار منفی را از آن دور سازیم تا بتواند شادتر و سرزنده‌تر گردد.

مسلما هرچه بتوانیم با استفاده از تکنیک‌های خودشناسی به یاری خود بشتابیم،  از افتادن در دام آفت‌ها و عادات بد و مضر رهایی پیدا می‌کنیم.

عوامل مثبتی که می‌توانند به رشد و بلوغ جسمی و روانی ما کمک کنند عبارتند از: دادوستد مهر و دوستی ، پرورش میل آموختن، پرورش میل خلاقیت و پرورش دیدن زیبایی‌ها و نیکی‌ها.

در مقابل ، عوامل منفی وجود دارد که باعث بروز عادات و رفتارهای بد می‌شوند مثل: غرورها، عناد بخود (دشمنی با خود)، رنجش‌ها و کشمکش‌ها و تضادهای درونی.

بنابراین با کمک تکنیک‌های خوب خودشناسی که بر این سه اصل مهم یعنی  شناخت _ قبول _ تمرین، استوار هستند می‌توان عادات بد و آفت‌ها را در خود شناسایی و با قبول حسی (یعنی قلبا باور کنیم که این عادت‌های بد در وجود ما ریشه دارند) و تمرین صحیح و مداوم نسبت به تغییر آنها به عادات خوب و مثبت اقدام نماییم.

البته ناگفته نماند که برخی از این عادت‌های مضر، همچون درخت تنومندی ریشه بسیار قوی و عمیقی در ناخودآگاه ما دارند که یافتن و رفع آنها از عهده خودمان به تنهایی خارج است. بنابراین، لازم است حتما از یک روان درمانگر و شخص متخصص کمک بگیریم.

به قول سعدی :

نابرده رنج ، گنج میسر نمی شود

مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

 

به اشتراک بگذارید
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
پست های مرتبط

5 پاسخ

  1. خیلی خوب گفتید واقعا اگر مشتاق تغییری هستیم باید رنج این تغییر را به جان بخریم و در راه آن مداومت داشته باشیم. اما جسارتا من یک نکته به نظرم رسید که باهاتون در میون بگذارم. بعضی وقتها برای بعضی از تغییرات در ویژگی های تفکری و رفتاریمان علاوه بر بهرمندی از روشهای خودیاری نیاز به کمک‌گرفتن از رواندرمانی هم داریم. بعضی اوقات این رفتارها ریشه در اعماق ناخودآگاهمان دارند که شاید به راحتی نتوانیم آنها را تغییر دهیم. بهمین دلیل حتی خود روانشناسان نیز نیاز به کمک گرفتن از رواندرمانی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.