تا بحال برایتان پیش آمده است که حال خوبی ندارید، کسل و بی حوصله هستید اما سراغ گوشی تلفن یا موبایل خود می روید و به یکی از دوستان یا عزیزانتان زنگ می زنید و شروع به صحبت کردن و از حال و احوال هم می پرسید و بنوعی از حال بد به حال خوب می رسید. سطح انرژی تان بالا می رود دقیقا گویی خود را شارژ کرده باشید، لبخند بر روی لبانتان می نشیند و حتی گاهی حین صحبت کردن با دوست تان، از ته دل قهقه می زنید.

چه حس خوبی به شما دست می دهد. بعضی از آدمها بودنشان نعمت است و باید شاکر باشیم برای داشتن شان.

اما گاهی بعضی آدمها حتی با پیامک یا استوری که برایت می فرستند احساس خوبی به شما منتقل نمی کنند و همیشه دنبال یه فرصت هستی تا از آنها دوری کنی یا دیر به دیر به پیام آنها پاسخ دهید، اصلا حوصله شان را ندارید و هر موقع اسم شان را در ردیف پیام های ارسالی می یابید ناخودآگاه خلق تان تنگ می شود و فورا خوانده یا ناخوانده پیام اش را رد می کنید گویی اصلا آنرا دریافت نکرده اید.

براستی چرا این احساس را داریم؟

همانطور که می دانیم بروز احساسات ما نشأت گرفته از باورهای قلبی ماست. هر چه باور مثبت ما نسبت به افراد قوی تر باشد در روابط خود با دیگران و تعامل برقرار کردن با آنها موفق تر هستیم و بنوعی حال دلمان با وجود آنها خوب است. چون انرژی مثبت را باهم تبادل می کنیم یک داد و ستد مهر و دوستی صادقانه است که بین ما رد و بدل می شود.

اما اگر باورمان از کسی یا شخصی مکدر باشد و یا در گذشته از آن شخص خاطره خوبی نداشته ایم، یا در قالب همکاری خیلی با هم متفق القول نبوده ایم و از هم رنجشی به دل داریم این در بروز احساس منفی ما نقش اساسی دارد و باعث می شود که نتوانیم ارتباط دوستانه ای برقرار کنیم. مسلما رنجش های حل نشده از گذشته باور کنونی ما را شکل می دهند.

چاره کار چیست؟ چگونه می توانیم نسبت به این احوال خود آگاه شویم و آنرا اصلاح کنیم؟

مسلما تنها راه درست و عاقلانه، خودشناسی است. بدین ترتیب می توانیم با شناخت احساس منفی و افکار بد خود تلاش کنیم با استفاده از تکنیک ها و روش های اصولی و درست نسبت به رفع آن رنجش ها اقدام نماییم.

پیشنهاد می کنم تکنیک رنجش زدایی را مطالعه فرمایید.

همانطور که قبلا هم گفته شد، اصول خودشناسی بر سه پایه آگاهی، شناخت و تمرین استوار است. بنابراین با خودشناسی می توانیم باور های خود را شناسایی کنیم سعی کنیم از باورهای قدیمی و کهنه خود دوری نماییم ، عادات بد خود را ببینیم و بتوانیم با کمک تکنیک شناسایی عادات بد و جایگزینی با عادات خوب نسبت به رفع و اصلاح آن باورهای ناهنجار اقدام لازم را انجام دهیم.

حال که به این باور درست رسیده ایم که بدترین مصیبت ها و عالی ترین خوشی ها از انسانها به ما می رسد، پس باید با نهایت کوشش بیاموزیم چگونه با روابط خوب انسانی ، جلب همکاری و دوستی صادقانه آنها را بنماییم. هر چیزی که روابط انسانی را خراب می کند، آفت بزرگی برای خوشبختی و سعادت و رشد انسان محسوب می شود. پس با شناخت عادات و الگوهای غلط ذهنی و باورهای اشتباه و شرطی های مضر و نیازهای عصبی در درجه اول اهمیت قرار دارد و همه اینها با خودشناسی صحیح انجام می شود.