۸ گام موثر برای تقویت نظم و انضباط در دوران نوجوانی

۸ گام موثر برای تقویت نظم و انضباط در دوران نوجوانی

مقدمه

اگر نوجوانی هستید که به دنبال «تقویت نظم و انضباط» خود هستید، تبریک می‌گویم. این واقعیت که شما حتی در حال بررسی این موضوع هستید، نشانه این است که شما در مسیر درستی قرار دارید.

انضباط شخصی به توانایی شما در کنترل خود و تمرکزتان بستگی دارد. جهش از یک انگیزه به انگیزه دیگر آسان است، اما نظم و انضباط شما را هدایت می‌کند تا با تلاش و پشتکار بتوانید به رویاهای خود برسید.

اگر می‌خواهید نظم و انضباط بیشتری در زندگی خود ایجاد کنید، تا آخر این مقاله با من همراه شوید.

مخاطبان این مقاله چه کسانی هستند؟

نوجوانان عزیزی که قصد دارند در این دوره حساس نوجوانی، کسب مهارت کنند و عادت مثبتی را در برنامه زندگی خود بگنجانند و از سردرگمی خود را نجات دهند با خواندن این مقاله می‌توانند به نظم و انضباط فردی در زندگی شخصی خود هدایت شوند.

مطالبی که در این مقاله گفته شده:

در این مقاله سعی شده است راهکارهای عملی با بیان ساده و روان بصورت گام به گام گفته شود تا یک نوجوان بتواند با رعایت تک تک آن اقدامات، در زندگی شخصی خود به نظم و انضباط بیشتری برسد و عادات مثبتی را در برنامه روتین روزانه خود بگنجاند تا به رشد و تعالی برسد.

راهکارهای عملی برای تقویت نظم و انضباط در دوران نوجوانی

گام اول:

یاد بگیرید که گزینه‌های پیش روی خود را بپذیرید و در مورد بهترین انتخاب تصمیم بگیرید.

هر روز با تصمیمات بی‌شماری روبرو هستیم. در این لحظات ما باید انتخاب درست را انجام دهیم – امن‌ترین و راحت‌ترین انتخاب.

تصور کنید در رختخواب هستید و زنگ هشدار موبایل‌تان به صدا درمی‌آید و شما آنرا خاموش می‌کنید، باید برای مدرسه آماده شوید. فقط خود را در آن موقعیت تصور کنید. دوباره زنگ هشدار را می شنوید، آیا آن را مجدد خاموش می‌کنید و می‌خوابید یا با وجود خواب‌آلودگی از جایتان بلند می‌شوید و خود را برای مدرسه آماده می‌کنید؟ تصمیماتی مانند این تصمیمات پیچیده هستند و برای انتخاب آن نیاز به نظم و انضباط است.

گام دوم:

مدیتیشن را تمرین کنید.

مدیتیشن زمانی نیست که به سبک هندی‌ها بنشینید و برای خودتان زمزمه کنید. مدیتیشن به اشکال مختلف است. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید مدیتیشن شما چگونه باشد. آیا فکر کردن مدیتیشن شماست؟ آیا سرودن شعر مدیتیشن شماست؟ نوشتن و پخش موسیقی؟ آیا بازی های ویدیویی مدیتیشن شما هستند؟

خوب است که بازی‌های ویدیویی مدیتیشن شما باشند، به شرطی که تمام اوقات روزتان را بازی نکنید. حسن این بازی ها این است که حین بازی شما را وادار به فکر کردن می کنند.

گام سوم:

از مدیریت زمان استفاده کنید.

دلیل اصلی اینکه برخی از ما نمی‌توانیم کارهایی که انجام می‌دهیم را پیگیری کنیم این است که نمی‌دانیم چگونه از مدیریت زمان استفاده کنیم. این زمانی است که شما استفاده از زمان صرف شده برای یک موضوع خاص یا عمل انجام شده را کنترل می‌کنید.

اینکه چقدر زمان برای اوقات فراغت خود صرف می‌کنید؟ معمولا چقدر وقت خود را با کارهای خانگی می‌گذرانید؟

فکر کنید. برای کدام زمان بیشتری صرف می کنید؟ به طور معمول، در نوجوانی، معمولا زمان بیشتری را صرف انجام تفریح و اوقات فراغت می‌کنیم. البته این به این معنی نیست که در دوران بزرگسالی باید همه عمر خود را صرف انجام کارهای خانه کنیم.

نکته این است که سعی کنید اوقات فراغت خود را به نصف تقسیم کنید و روی چیزهایی که واقعا مهم هستند تمرکز کنید.

گام چهارم:

برای انجام ندادن کاری بهانه نیاورید.

این اولین مشکلی است که همه ما وقتی نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم، مخصوصا در دوران نوجوانی با آن مواجه هستیم. ایده پشت آن این است که وقتی به حال خودمان رها می‌شویم، به راحتی می‌توان بهانه‌هایی برای انجام ندادن کاری پیدا کرد. گاهی ممکن است به خودمان بگوییم: «خسته‌ام و حوصله ندارم» چون خیلی سخت است!

گاهی اوقات برای به انجام رساندن آنچه در تلاش هستیم کمی درد و رنج لازم است.

در واقع، بدن ما برای آن آماده است، اما ذهن ما آماده نیست، زیرا ما باید ذهن خود را تغذیه کنیم. برای تغذیه ذهن خود، به افکار خوب بیندیشید. کارهای خوب انجام بدهید خواه متوجه آن شوید یا نه، وقتی کارهای خوبی انجام می‌دهید، ذهن شما آن کار خوب را متوجه می‌شود و دوباره سعی می‌کند آن را انجام دهد. به این ترتیب «عادت» شکل می‌گیرد.

گام پنجم:

اهداف هوشمندانه تعیین کنید.

به این فکر کنید، «چرا باید هدف‌گذاری کنیم؟» اهداف مسیری بسیار روشن در زندگی به شما می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا اقدامات روزانه خود را به یک هدف بزرگتر متصل کنید.

این نشان می‌دهد که زندگی شما معنایی دارد و شما به این فکر نمی‌کنید که هدفی ندارید.

نکته مهم: هنگامی که اهدافی را ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که آنها هوشمند، خاص، مرتبط، به‌موقع و قابل‌دستیابی هستند.

یک هدف ساده و نامشخص مانند اینکه می‌خواهم وزن کم کنم، تعیین نکنید. آن را خاص و قوی کنید.

برای مثال، «من می‌خواهم ۱۰ کیلوگرم تا فلان تاریخ وزن کم کنم».

به یاد داشته باشید که انتظارات واقع بینانه داشته باشید. اگر اهداف افراطی تعیین کنید، رسیدن به آنها دشوارتر خواهد بود و ممکن است انگیزه خود را از دست بدهید.

بزرگ فکر کنید، اما از کوچک شروع کنید. به کار کردن روی یک چیز در یک زمان عادت کنید، زیرا تلاش برای تغییر بیش از حد به یکباره واقعاً امکان‌پذیر نیست.

گام ششم:

با قانون ۵ دقیقه ذهن خود را آماده کنید.

ذهن ما می‌تواند بزرگترین متحد و بزرگترین دشمن ما باشد. یکی از بزرگترین ایرادات ذهن ما این است که اغلب برای شروع کار تلاش می‌کند. اما هنگامی که در جریان کار هستیم، حفظ سرعت آن آسان است. اگر واقعاً برای ادامه کار، ورزش، مدیتیشن و غیره مشکل دارید، این کار را فقط پنج دقیقه انجام دهید. این کار ذهن شما را آموزش می‌دهد تا به نحوه پیش رفتن همه چیز عادت کند. معمولاً وقتی ۵ دقیقه شروع می‌کنید، معمولاً (ناخودآگاه) جلوتر از پنج دقیقه شروع می‌کنید.

گام هفتم:

به کاری که می‌خواهید انجام دهید، متعهد باشید.

این یک ویژگی دیگر ذهن است. اگر به نوعی متعهد هستید، همیشه صدای کوچکی در سرتان می‌آید که می‌گوید، آه، من این روز را تعطیل می‌کنم. شما انرژی زیادی را برای مبارزه با آن صدا هدر می‌دهید. به یاد داشته باشید که در این فرآیند با خودتان خوب باشید. باید روی انگیزه مثبت تمرکز کنید نه تنبیه منفی.

نکته مهم: به جای اینکه وقتی کاری را انجام نمی‌دهید خود را تنبیه کنید، با موفقیت‌های کوچک به خودتان انگیزه بدهید.

گام هشتم:

به «مخالفان» گوش ندهید.

برخی از افراد دوست ندارند که موفقیت شما را ببینند. بنابراین  مجبور نیستید اقدامات و کارهای خود را بخاطر جلب رضایت آن افراد به تعویق بیاندازید یا متوقف کنید بلکه راه درست خود را ادامه دهید و پیش روید.

کلام پایانی

همانطور  که گفته شد، داشتن نظم و انضباط به زندگی شما معنا می بخشد. اگر هدفی وجود نداشته باشد قطعاً منظم انجام دادن کارها و رعایت نظم و اصول مربوط به آن هیچ مفهومی نخواهد داشت.

لازم به ذکر است، محقق شدن هدف، نتیجه نهایی نظم است.

همگام شدن با خود، بزرگترین رکن در نظم و انضباط شخصی است. اهداف بزرگ خود را به کارهای کوچک و قابل اجرا تقسیم کنید تا بتوانید هر روز آنها را انجام دهید.

( برای مطالعه بیشتر درخصوص برنامه ریزی و هدف گذاری اینجا کلیک کنید)

برای ایجاد نظم و انضباط شخصی داشتن یک برنامه ورزشی روزانه می‌تواند مثال خوبی باشد. می‌توانید از تمرینات کوچک و ۵ دقیقه‌ای شروع کنید و در خود این نظم و انضباط را ایجاد کنید و کم کم زمان انجام تمرینات را اضافه کنید تا حدی که بصورت یک عادت مثبت و روتین روزانه در زندگی تان تثبیت شود.

(برای مطالعه بیشتر درخصوص نظم و انضباط درزندگی، اینجا کلیک کنید.)

 

 

به اشتراک بگذارید
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
پست های مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام
    خیلی عالی بود
    فقط در مورد مدیتیشن فکر می‌کنم که مطلب درست و کامل نیست .
    مدیتیشن زمانی است که بدون تحرک و درجایی ثابت غرق در افکار خودمان بشویم و به درون خودمان برویم تا زمانی که تمامی افکار مزاحم از دهن ما خارج شوند.
    بدین صورت دهن ما پاک شده و آماده فعالیت جدید می‌شود.
    موفق و پیروز باشید.

    1. سلام خانم شهراد عزیز
      با تشکر از ابراز لطف تان، فرمایش شما متین اما در متن مقاله اشاره شده بود که مدیتیشن به سبک هندی تنها مقصود نیست هدف رسیدن به آرامش ذهنی و درونی است که هر شخصی بسته به سلیقه و حس خودش می تواند آنرا تجربه کند یکی با موسیقی، یکی با نقاشی و یکی هم با روش سلوک و عبادت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.