در اندرون من خسته دل ندانم کیست

                                    که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

 

بعضی روزها، ناخودآگاه در شبستان دلت غوغایی برپاست، دلهره داری، تپش قلب، صورت برافروخته، دل نگرانی و آشوب …

اما نمی دانی چاره کار چیست؟ با خود و اطرافیان بدخلقی می کنی و رفتارت از حالت تعادل همیشگی خارج می شود. پرخاشگر، زودرنج و … می شوید.

با دانستن تکنیک های خودشناسی می توانیم بر این حالات فائق آمده و خود را از درون آرام نماییم.

یکی از تکنیک هایی که بسیار کاربردی و مفید است تمرین ریلکس یا تن آرامی است که باعث می شود همه تنش ها، اضطراب ها و نگرانی ها را از ذهن خود دور کنیم و بعبارتی به آرامش درونی برسیم.

 

همانطور که گفته شد، ریلکس کردن یا تن آرامی  یعنی رسیدن به آرامش، وقتی در حالات زیر قرار می گیریم بنوعی ریلکس کرده ایم :

وقتی که جسم مان راحت و عضلات مان در انبساط کامل است،

وقتی فکرمان راحت است و آرامش فکری داریم و چیزی توجه ما را آنقدر جلب نکرده یا در اختیار نگرفته که بی اراده دنبال آن کشیده شویم،

وقتی نفس های مان آرام و طبیعی است و قلب مان ضربان عادی دارد،

وقتی بدور از تضادها و تشویش ها و نگرانی ها هستیم.

توجه به این نکات حائز اهمیت است:

زمانی که شاد، آرام، و متمرکز هستیم، مطالب را بهتر یاد می گیریم، تا موقعی که مضطرب، خسته و آشفته ایم.

مواقعی که آرامش بیشتری داریم، یکدل هستیم، از نظر جسمانی خسته نیستیم و حتی واگویه یا محاوره درونی نداریم بهتر کار می کنیم، شب راحت تر می خوابیم و …

 

هنگامی که در آرامش بسر می بریم و به عبارتی ریلکس هستیم،

زیبائی ها را بهتر می بینیم و از آنها لذت می بریم،

خوبی ها و نیکی ها را بهتر درک کرده و از آنها لذت می بریم.

احساس امنیت بیشتری خواهیم داشت،

برای انجام کارها شور و شوق زیادی داریم

با دیگران ارتباط مهرآمیز و دوستانه ای برقرار می کنیم،

قدرت یادگیری در ما بیشتر است و مطالب را بهتر یاد می گیریم،

گذشت بیشتری خواهیم داشت و بی جهت به کسی یا چیزی گیر نمی دهیم،

از نظر روحی قوی تر هستیم،

احساس سلامتی جسمی بیشتری می کنیم،

و در نهایت حس رضایت از خود در ما بیشتر خواهد بود.

تمرین عملی ریلکس در خودشناسی:

ابتدا در یک جای راحت (مثل روی تختخواب یا کاناپه یا یک مبل راحت ) دراز کشیده و یا می نشینیم بطوری که سرمان تکیه گاه داشته باشد و چشمهایمان را می بندیم.

سپس به ترتیب از نوک پا تا فرق سرمان تمام ماهیچه ها، پوست و … را به حالت انبساط و آرامش در می آوریم طوری که احساس کنیم بدنمان مثل یک تکه سنگ روی زمین افتاده و هیچ انقباضی در هیچ یک از اعضایمان نیست .

اجازه می دهیم که نفسهایمان به طور طبیعی بیاید و برود. دو سه دقیقه به تنفس خودمان دقت می کنیم. این تنفس هماهنگ با تمام انرژیها و ریتم حیات درجهان هستی است بعد از این تمرکز، ذهن به حالت ریلکس در می آید و جسم حالت سبکی و پرواز پیدا می کند.

در این حالت، ذهن تلقین های خودشناسی را به بهترین و عمیق ترین وجه جذب می کند.

می توان این تلقین ها را با تمرکز روی گفتار ریلکس که در ابتدای کلاس پخش می شود انجام داد.

برای ریلکس شدن نیازی نیست که با خودمان بجنگیم ، فقط کافی است چند دقیقه به تنفس مان و یا یک کلمه خاص فکر کنیم.

معمولا در کلاس های خودشناسی متن آرام بخشی پخش می شود که می توانیم روی تک تک کلمات آن تمرکز کنیم و تمرین ریلکس را انجام دهیم.

با انجام منظم تمرین ریلکس می توانیم تا حد زیادی از فشار کار روزانه ، خستگی ها و تنش ها رهایی یابیم. ذهن خود را متمرکز کنیم تا هدفمند تر زندگی نماییم، چون لازمه یک زندگی سالم داشتن آرامش و آسایش است.