فصل ۴ : هدف و برنامه ریزی

سوالاتی که می توانیم از خود بپرسیم:

  1. چرا باید برای انجام هر کاری هدف و برنامه ریزی داشته باشیم؟
  2. چرا داشتن هدف و برنامه در زندگی مهم است؟
  3. چرا داشتن هدف و برنامه ریزی صحیح برای آدم های موفق لازم است؟
  4. چه می شود اگر بتوانیم قبل از شروع هر کاری هدف و برنامه صحیحی را طراحی کنیم؟
  5. چه می شود اگر هدف و برنامه ریزی را سرلوحه همه امور در زندگی مان قرار دهیم تا موفق تر شویم؟
  6. چه می شود اگر هدف و برنامه ریزی بصورت یک ریز عادت تعریف میشد تا بتوانیم راحت تر به همه امور رسیدگی کنیم؟
  7. چگونه هدفمند باشیم؟
  8. چگونه برنامه ریزی کنیم؟
  9. چگونه می توانیم با داشتن هدف و برنامه ریزی صحیح موفق شویم؟
  10. چگونه می توان از دفترچه ساعتی جهت ثبت اهداف و تدوین برنامه ریزی اهداف استفاده نمود؟

 

 

فصل  ۴ : هدف و برنامه ریزی

قبل از شروع سفر، نقشه راه را نگاه کرد تا ببیند کدام مسیر کوتاه ترین و بهترین جاده را  برای سفر دارد. کنترل مسافت بین مبدا تا مقصد، توقفگاه های بین راه، رستورانها، پمپ بنزین و احیانا جاهای دیدنی که در طول مسیر ممکن است بتواند توقف کند و به دیدن آنها برود.

مرحله بعد جمع آوری لوازم شخصی، لباس های گرم یا تابستانه مورد نیاز، کفش مناسب، زیرانداز، وسایل کمپ، مقداری خوراکی و آب معدنی، چراغ قوه و کلی وسایل مورد نیاز دیگر که ممکن است در سفر لازم شود.

به نظر می رسد حالا برای یک سفر هیجان انگیز و رویایی آماده شده باشد. با آرزوی سفری خوش

داشتن هدف و برنامه ریزی در همه امور زندگی شخصی و کاری لازم و ملزوم یکدیگر هستند. به مثال بالا توجه کنید، داشتن هدف، مقصد ما را تعیین می کند. اینکه می خواهیم چکار کنیم؟ به کجا برسیم؟ و برنامه ریزی ، همان نقشه راه است . برای رسیدن به هدف یا مقصد باید یک نقشه درست و حسابی داشته باشیم تا همه جوانب کار در آن دیده و گنجانده شده باشد. داشتن برنامه ریزی به ما کمک می کند که بهترین و سریع ترین راه را برای رسیدن به هدف در نظر بگیریم. با داشتن برنامه، کمتر راه را گم می کنیم، آرامش بیشتری داریم و دچار استرس و اضطراب و سردرگمی نمی شویم. اگر مشکلی در بین راه برایمان پیش آید نیازی نیست به ابتدا و نقطه شروع بازگردیم می توانیم از همانجایی که مشکل داریم نسبت به اصلاح مسیر اقدام نماییم و ۱۰ % به مشکل فکر کنیم و ۹۰ % بدنبال راه حل باشیم. اینجوری از اتلاف وقت جلوگیری می کنیم.

مثال دیگری که دراین خصوص می توان زد این است که خیلی کارهای بزرگ و کوچک داریم که مدتها است باید انجام می دادیم ولی با بی حوصله گی و روزمره گی برخوردیم و مدام امروز و فردا کرده ایم با استفاده از تمرین ریز عادت ها می توانیم کارهای عقب افتاده را با برنامه ریزی روزانه، یکی یکی تیک بزنیم و آنها را به ثمر برسانیم. کافی است دفترچه ای را به این کار اختصاص دهید که ضمن کوچک کردن عادات خود به ریز عادت و نوشتن آنها در دفترچه و تعیین زمان برای انجام آنها و موظف دانستن خود به انجام به موقع آنها اقدام نماییم. اصطلاحا اسم این دفترچه، دفترچه ساعتی می باشد. داشتن دفترچه ساعتی باعث نظم بخشیدن به امور روزانه و انجام به موقع آنها، افزایش احساس رضایت از خود و ایجاد حس مسئولیت پذیری بیشتر در فرد می گردد.